Araştırma özeti
Kaynak özetin Türkçe makine çevirisi. Klinik kullanım öncesinde özgün yayınla karşılaştırılmalı; hekim incelemesi değildir. cc by
Transdermal fentanil yamaların aşırı kullanımı ile indüklenen nadir bir bilateral globus pallidus lezyonu (BPL) ve gecikmiş hipoksik ensefalopati (DHE) vakasını tanımlarız. Hasta, açıklanamayan, inatçı anal ağrı öyküsü olan, birkaç ilacın reçete edildiği, ancak çok sınırlı bir etkinlikle 54 yaşında bir kadındı. Kabul edilmeden dört gün önce, 4 mg/gün dozunda yeni reçete edilen transdermal fentanil yamaları vardı. Vücuduna 10 fentanil yamadan fazla uygulandıktan sonra bozulmuş bilinç ve solunum sıkıntısı geliştirdi. Beyin bilgisayarlı tomografisi (CT) sol globus pallidusunda bir lezyon ortaya çıkardı. Yoğun bakım ünitesinde nalokson ve mekanik ventilasyon tedavisi gördü ve 9. günde hastaneden taburcu edilerek bilincini geri kazandı. Ancak, daha sonra bilişsel ve davranışsal değişiklikler yaşadı ve önceki hastanesine geri döndü. Beyin manyetik rezonans görüntüleme (MRI), T2-ağırlıklı görüntülemede hiper yoğunlukları olan BPL'yi ortaya çıkardı. Geri kabulden sonra, tekrar bozulmuş bilinç geliştirdi ve tamamen bakıma bağımlı hale geldi. Bilinci yavaş yavaş düzelse de, daha yüksek beyin fonksiyon bozukluğu, miyoklonus ve parkinsonizm geliştirdi. İlk başlangıçtan iki ay sonra yapılan bir takip beyin MR'ı, derin beyaz maddede BPL ile birlikte, T1 ağırlıklı görüntülemede sınırlı alanlarda aşırı yoğunluklar ve T2-ağırlıklı görüntülemede yaygın hiper yoğunluklar ile birlikte anormal sinyaller gösterdi. DHE tanısı, bilateral beyaz madde lezyonlarının derecesine dayanıyordu. Rehabilitasyon tedavisi ile durumu, günlük yaşamı yönetebileceği noktaya kadar iyileşti, ancak dikkat ve hafıza bozuklukları devam etti. Transdermal fentanil yamalar, yüksek etkinliği ve güvenliği nedeniyle klinik uygulamada yaygın olarak kullanılmaktadır. Bununla birlikte, fentanil aşırı kullanımı BPL ve DHE ile ilişkilendirilmiştir, ancak kesin mekanizma belirsizliğini korumaktadır. Bu rapor, transdermal uygulama ile bile, aşırı dozun ciddi nörolojik yan etkilere yol açabileceğini vurgulamaktadır.
Özgün kaynak özetini okuyun
We describe a rare case of bilateral globus pallidus lesions (BPL) and delayed hypoxic encephalopathy (DHE) induced by the overuse of transdermal fentanyl patches. The patient was a 54-year-old woman, who had a history of unexplained, intractable anal pain, for which several medications were prescribed, but with very limited effectiveness. Four days prior to admission, she was newly prescribed transdermal fentanyl patches at a dose of 4 mg/day. She developed impaired consciousness and respiratory distress after applying more than 10 fentanyl patches across her body. Brain computed tomography (CT) revealed a lesion in the left globus pallidus. She was treated with naloxone and mechanical ventilation in the intensive care unit and regained consciousness, being discharged from the hospital on day 9. However, she later experienced cognitive and behavioral changes, prompting a return to her previous hospital. Brain magnetic resonance imaging (MRI) revealed BPL with hyperintensities on T2-weighted imaging. After readmission, she again developed impaired consciousness and became fully dependent on care. Although her consciousness gradually improved, she developed higher brain dysfunction, myoclonus, and parkinsonism. A follow-up brain MRI two months after the initial onset showed abnormal signals in the deep white matter bilaterally, along with BPL, with hyperintensities in limited areas on T1-weighted imaging and widespread hyperintensities on T2-weighted imaging. The diagnosis of DHE was based on the extent of bilateral white matter lesions. With rehabilitation treatment, her condition improved to the point where she could manage daily life, though attention and memory impairments persisted. Transdermal fentanyl patches are widely used in clinical practice due to their high efficacy and safety. However, fentanyl overuse has been associated with BPL and DHE, although the exact mechanism remains unclear. This report highlights that even with transdermal administration, overdose can lead to severe neurological side effects.
Bilimsel değerlendirme
Araştırma sorusu
Sorunun kapsamı orijinal çalışma üzerinden değerlendirilir.
Yöntem ve örneklem
Çalışma tasarımı ve örneklem için kaynak makaleyi kontrol edin.
Temel bulgular
Bu kayıt için editoryal olarak onaylanmış bulgu özeti henüz yayımlanmadı.
Sınırlılıklar
Sonuçların genellenebilirliği, yanlılık ve klinik anlamı ayrıca incelenmelidir.
Bibliyografik veriden yöntem, örneklem veya klinik sonuç çıkarımı yapılmaz.