Araştırma özeti
Kaynak özetin Türkçe makine çevirisi. Klinik kullanım öncesinde özgün yayınla karşılaştırılmalı; hekim incelemesi değildir. cc by
İlaç kaynaklı parkinsonizm (DIP), idiyopatik Parkinson hastalığından (iPD) sonra parkinson sendromunun ikinci en yaygın nedenidir ve yaşlı yetişkinlerde vakaların yaklaşık %15-25'ini oluşturur. DIP tipik olarak antipsikotik kaynaklı dopamin reseptör ablukasından kaynaklanır ve genellikle geri dönüşümlüdür, iPD asimetrik başlangıç, dinlenme titremesi ve levodopa iyi yanıt ile karakterize olan ilerici bir nörodejeneratif bozukluktur. Bu koşullar arasında ayrım yapmak klinik olarak önemlidir, ancak sıklıkla zorlayıcıdır. Bu makalenin amacı, kronik olarak antipsikotiklerle tedavi edilen psikiyatrik bozuklukları olan hastalarda DIP'yi IPD'den ayırt etmede yer alan teşhis ve terapötik zorlukları tartışmaktır. Uzun süredir şizofreni tedavisi geçmişi olan 52 yaşındaki bir erkeğin durumuna dayanarak, son tanıya yol açan tanı süreci ve klinik tezahürler sunulmaktadır. Hasta, olanzapin tedavisi sırasında Parkinson semptomları geliştirdi ve başlangıçta DIP'yi önerdi. Bu makale, DIP'yi iPD'den ayıran klinik göstergelerin yanı sıra, seçilmiş, belirsiz vakalarda Parkinsonizm'in ayırıcı tanısında tek foton emisyonlu bilgisayarlı tomografinin (SPECT) ioflupane-123 (DaTSCAN) ile kritik rolünü ele almaktadır. Açıklanan vaka, "maskelenmemiş Parkinson hastalığı" fenomenini göstermektedir ve DIP'ye sahip olduğundan şüphelenilen hastalarda ayrıntılı nörolojik izleme ihtiyacını vurgulamaktadır. Antipsikotiklerle tedavi edilen hastalarda iPD'yi hareket bozukluklarının bağımsız bir nedeni olarak düşünmek önemlidir. Parkinsonizmin altında yatan nedenin erken teşhisi ve uygun tedavisi, ekstrapiramidal semptomları önemli ölçüde azaltabilir ve hastanın yaşam kalitesini artırabilir.
Özgün kaynak özetini okuyun
Drug-induced parkinsonism (DIP) is the second most common cause of parkinsonian syndromes after idiopathic Parkinson's disease (iPD), accounting for approximately 15-25% of cases in older adults. While DIP typically results from antipsychotic-induced dopamine receptor blockade and is often reversible, iPD is a progressive neurodegenerative disorder characterized by asymmetrical onset, resting tremor, and good response to levodopa. Distinguishing between these conditions is clinically important but often challenging. The aim of this article is to discuss the diagnostic and therapeutic challenges involved in differentiating DIP from iPD in patients with psychiatric disorders who are chronically treated with antipsychotics. Based on the case of a 52-year-old man with a long-standing history of schizophrenia treatment, the diagnostic process and clinical manifestations leading to the final diagnosis are presented. The patient developed Parkinsonian symptoms during olanzapine therapy, initially suggesting DIP. This paper discusses the clinical indicators differentiating DIP from iPD, as well as the critical role of single photon emission computed tomography (SPECT) with ioflupane-123 (DaTSCAN) in the differential diagnosis of Parkinsonism in selected, ambiguous cases. The described case illustrates the phenomenon of so-called "unmasked Parkinson's disease" and highlights the need for detailed neurological monitoring in patients suspected of having DIP. It is essential to consider iPD as an independent cause of movement disorders in patients treated with antipsychotics. Early diagnosis and appropriate treatment of the underlying cause of Parkinsonism can significantly reduce extrapyramidal symptoms and improve the patient's quality of life.
Bilimsel değerlendirme
Araştırma sorusu
Sorunun kapsamı orijinal çalışma üzerinden değerlendirilir.
Yöntem ve örneklem
Çalışma tasarımı ve örneklem için kaynak makaleyi kontrol edin.
Temel bulgular
Bu kayıt için editoryal olarak onaylanmış bulgu özeti henüz yayımlanmadı.
Sınırlılıklar
Sonuçların genellenebilirliği, yanlılık ve klinik anlamı ayrıca incelenmelidir.
Bibliyografik veriden yöntem, örneklem veya klinik sonuç çıkarımı yapılmaz.